https://www.noozdah.com/

ساخت وبلاگ
 
در چرم دوزی روش کار با سمبه بسیار ساده است سمبه به شکل عمودی در دست قرار می گیرد و با وسیله ای به نام مشته به انتهای سمبه ضربه زده می شود.
 
سمبه چرم دوزی
 
سمبه چرم دوزی
در چرم دوزی ابزار سمبه یکی از ابتدایی ترین ابزار ها در این هنر می باشد و در اندازه ها و اشکال مختلف در بازار موچود است. از سمبه برای سوراخ کاری چرم استفاده می شود و پس از آن عمل دوخت انجام می شود (ابزار های دیگری برای سوراخ کاری وجود دارد که در مطالب بعدی به آن اشاره خواهد شد).
 
روش کار با سمبه
روش کار بسیار ساده است سمبه به شکل عمودی در دست قرار می گیرد و با وسیله ای به نام مشته به انتهای سمبه ضربه زده می شود. باید توجه داشت که ضربه وارده به اندازه باشد تا به چرم اسیبی نرسد.
 
نکاتی در مورد سوراخ کاری
سوراخ کاری منظم و دقیق در چرم دوزی بسیار اهمیت دازد چرا که کوچک ترین عدم هماهنگی در سوراخ های ایجاد شده باعث کاهش زیبایی دوخت چرم می شود. برای اینکه هنرجو بتواند مهارت خود را در سوراخ کاری افزایش دهد بهتر است که در ابتدا از الگو ها و شابلون های مخصوص چرم دوزی استفاده کند. پس از تمرین بسیار و کسب تجربه هنرجو می تواند بدون وسایل جانبی و به راحتی و دقت بالا این عمل را انجام دهد.فاصله بین هر سوراخ بسته به اندازه سمبه دارد و هر چه اندازه بالا رود فاصله بین سوراخ ها نیز افزایش می یابد.
 
 
 
 
 
مشته
 
 
 
مشته
همان طور که در قبل اشاره شد مشته وسیله برای سوراخ کاری چرم  می باشد. که در اندازه های بزرگ و کوچک موجود است. این ابزار چرم دوزی از فلز ساخته می شود.
 
 
 
 
 
تخته کار پلاستیکی با چرم
 
تخته کار
تخته کار چرم دوزی وسیله ای از جنس پلاستیک فشرده می باشد که در اندازه های کوچک تا بزرگ یافت می شود بر روی این وسیله عمل سوراخ کاری و برش کاری انجام می شود.
 
 
 
برش کاری چرم
مهم ترین بخش چرم دوزی برش کاری دقیق و تمیز آن می باشد. در برشکاری چرم علاوه بر دقت بالا به ابزار برش مناسب و تیز نیاز است. برش کاری بر روی تخته کار انجام می گیرد. یکی از ابزار های برش کاری در این هنر کاتر می باشد که در اندازه ها و انواع گوناگونی در دسترس است.
 
 
 
 
 
نحوه کار با کاتر
کاتر
 
کارتر ابزار بسیار تیز و خطرناکی می باشد پس می بایست در حین کار دقت بسیاری به خرج داد. برای برش چرم با این وسیله باید با کمک خط کش فلزی، کاتر را با زاویه ۳۰ درجه و با دقت بر روی محل برش کشید. توجه شود که تیغه کاتر نو باشد و گرنه چرم به خوبی برش نمی خورد.
 
 
https://www.noozdah.com/...
ما را در سایت https://www.noozdah.com/ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : charmsara charmsara بازدید : 128 تاريخ : چهارشنبه 4 بهمن 1396 ساعت: 14:21